Czym jest Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków?
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków powstała w 2021 roku. Jest to ogólnopolski rejestr, który ma na celu gromadzenie wszelkich informacji dotyczących źródeł spalania oraz ciepła budynków. Niewiele osób wie, że należy złożyć odpowiednią deklarację, nie każdy również wie, w jaki sposób powinien to zrobić. Informacje o złożeniu deklaracji powinny być szczególnie ważne dla osób, zainteresowanych skupem nieruchomości lub, tych, którzy dopiero nabyli nieruchomość.
Aby dowiedzieć się z czym wiążę się kupno mieszkania: Na co zwrócić uwagę przy kupnie mieszkania?
Co to jest Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków?
Należy wiedzieć, że Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków dotyczy każdego, kto posiada budynki mieszkalne i niemieszkalne i posiadają wszelkie źródła spalania paliw i ciepła. Oznacza to, że zarówno właściciel domu, jak i jego zarządca ma obowiązek złożenia deklaracji dotyczącej tego, z jakiego źródła ogrzewania korzysta, jeśli źródło to nie przekracza 1 MW nominalnej mocy cieplnej.
CEEB prowadzone jest przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego i ma na celu wspieranie termomodernizację i remontów oraz centralną ewidencję emisyjności budynków. Dzięki CEEB rządowcy i samorządowcy będą wiedzieli nie tylko, jaki jest stan budynków, ale również, w jaki sposób są one ogrzewane, dzięki czemu walka ze smogiem będzie najzwyczajniej skuteczna.
W jakim celu utworzono Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków?
Przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, że złożenie deklaracji jest obowiązkowe. Wniosek do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków możemy złożyć na kilka sposobów, zarówno osobiście w Urzędzie Gminy, wysłać pocztą lub złożyć on-line, pod warunkiem, że jesteśmy posiadaczami profilu zaufanego, jak i podpisu elektronicznego.
Do kiedy należy złożyć deklaracje do Centralnej Ewidencji Emisyjności budynków? Jakie dane są niezbędne?
Wszystko zależy od tego, kiedy zainstalowaliśmy źródło spalania ciepła. Jeśli została ona zainstalowana po 1 lipca 2021 roku, to okres ten wynosi 14 dni, jeśli natomiast przed podaną data, to czas jest o wiele dłuższy, ponieważ aż 12 miesięcy.
Jeśli chodzi o podanie danych, które są potrzebne do wypełnienia wniosku, to są to:
- Wszystkie dane budynku, czyli jego adres, rodzaj oraz jeśli jest to budynek wielorodzinny lub wielolokalowy, to liczba pomieszczeń
- Informacje o źródłach ciepła, zarówno rodzaje, jak i ich liczba
- Informacje dotyczące kościołów i kotłów na paliwo stałe, ich liczba, klasa oraz rodzaje paliwa, które jest używane
- Wszystkie dane kontaktowe, między innymi: imię i nazwisko właściciela lub zarządcy, adres zamieszkania, budynku lub lokalu, w którym znajduje się źródło spalania paliw lub źródło ciepła, numery telefonów i e-mail
Złożenie deklaracji jest obowiązkowe, jednak również bezpłatne i nie ma konieczności ponoszenia żadnych opłat. Warto jednak o to zadbać, gdy podczas remontu wymieniamy źródło ciepła.
Warto przeczytać: Kupno nieruchomości - z jakimi wyzwaniami wiąże się remont mieszkania?
Jakie źródła należy podać w CEEB?
W deklaracji wyszczególnione są takie źródła ciepła jak:
- Miejska sieć ciepłownicza
- Kocioł na paliwo stałe z ręcznym podajnikiem
- Kocioł na paliwo stałe z automatycznym podajnikiem
- Kominek lub koza
- Piec kaflowy
- Kuchnia węglowa
- Piecokuchnia
- Kocioł, kominek czy bojler gazowy
- Pompa ciepła
- Kocioł olejowy
- Ogrzewanie elektryczne
- Kolektory słoneczne
Jeśli jesteśmy posiadaczami paneli słonecznych lub klimatyzatorów, to nie mamy obowiązku ich zgłaszania. Jeśli natomiast chodzi o paliwa stałe, które musimy wskazać w formularzu, to węgiel i jego pochodne, drewno i rodzaje biomasy oraz pellet drzewny. Jeśli zamierzamy wymieniać źródła energii w obrębie naszej nieruchomości, warto zainteresować się obecnymi zasadami prawa budowlanego.
Może Cię zainteresować: Poznałeś już zmiany w prawie budowlanym 2023? Sprawdź!
Co, jeśli nie złożymy deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków?
Wiedząc, że złożenie deklaracji jest obowiązkowe, musimy również wiedzieć, że jeśli nie wywiążemy się z tego obowiązku lub nie wykonamy czynności w określonym czasie, to poniesiemy stosowną karę. Najprawdopodobniej zostanie nałożony na nas mandat, w gorszym przypadku sprawa zostanie skierowana do sądu, wszystko zależy od tego, czy Urząd sam upomni się o złożenie wniosku. Jeśli kupujecie nieruchomość od skupu nieruchomości, wszelkie informacje na temat deklaracji do złożenia oraz innych aspektów prawnych, uzyskacie od zatrudnionych przez niego specjalistów.
Podsumowanie
Zgłaszając deklarację do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, powinniśmy wiedzieć, że z podanych informacji będą mogli korzystać między innymi: policja, urzędnicy oraz Inspekcja Ochrony Środowiska.
Bezpłatna wycena
Wypełnij formularz, a otrzymasz gotową wycenę nieruchomości.
Pomożemy w wycenie mieszkań i nieruchomości w całej Polsce
- Skup nieruchomości dolnośląskie
- Skup nieruchomości kujawsko-pomorskie
- Skup nieruchomości lubelskie
- Skup nieruchomości lubuskie
- Skup nieruchomości mazowieckie
- Skup nieruchomości małopolskie
- Skup nieruchomości opolskie
- Skup nieruchomości podkarpackie
- Skup nieruchomości podlaskie
- Skup nieruchomości pomorskie
- Skup nieruchomości śląskie
- Skup nieruchomości świętokrzyskie
- Skup nieruchomości warmińsko-mazurskie
- Skup nieruchomości wielkopolskie
- Skup nieruchomości zachodniopomorskie
- Skup nieruchomości łódzkie
Komentarz został dodany pomyślnie! Zostanie wyświetlony po zweryfikowaniu.